Veelgestelde vragen

Een reis naar Amerika of Canada maak je niet iedere week, wij kunnen ons dus goed voorstellen dat jij diverse vragen hebt voorafgaand (of zelfs tijdens) de reis. Onderstaand hebben wij de meest voorkomende vragen van onze klanten gebundeld, zodat jij deze op je gemak kunt doornemen. Staat jouw vraag er niet bij? Wist je dat wij zeven dagen per week bereikbaar zijn? Zelfs in de weekenden zijn wij per mail en WhatsApp bereikbaar. Stel dus vooral je vraag! Liever 10 vragen te veel, dan 1 vraag te weinig.. 

Schiphol

Annuleringen Schiphol

Ook wij hebben in het nieuws voornomen dat Schiphol van plan is om vluchten te gaan schrappen in de maanden juli en augustus. Wij begrijpen dat dat veel onzekerheid met zich meebrengt en dat er veel vragen zijn. Helaas hebben wij nog geen verdere informatie en zijn ook wij nog in afwachting van verdere berichtgeving. Zodra wij meer weten zullen wij dit bericht aanvullen en de reizigers in de maanden juli en augustus persoonlijk informeren. 

Drukte op Schiphol

Vanwege de drukte nog een aantal tips voor als je vertrekt vanaf Schiphol:

  • Check alvast online in, dit kan doorgaans vanaf 24 uur voor vertrek;
  • Upload uiterlijk bij het inchecken de benodigde COVID-19 documenten alvast via de website van de airline zodat deze online gecontroleerd kunnen worden en dit niet op de luchthaven hoeft te gebeuren;
  • Kom op tijd op de luchthaven. Om de drukte zoveel mogelijk te spreiden zijn reizigers vanaf 4 uur voor vertrek welkom in de vertrekhal. Zijn jullie eerder aanwezig, dan is het verzoek van Schiphol om te wachten in Schiphol Plaza;
  • Kijk voor de laatste informatie en updates op de website van Schiphol: Schiphol | Je reis begint goed vanaf onze luchthaven

Een aantal tips van Schiphol: 

Algemeen

Bij welke organisaties is Let's Travel aangesloten?

Let’s Travel is aangesloten bij Garantiefonds GGTO. 

Garantiefonds GGTO staat er voor garant dat je het reeds betaalde deel van jouw reissom terugkrijgt indien Let’s Travel failliet zou gaan. Dit kan zijn vóór je vertrek maar ook tijdens je verblijf op locatie. Bovendien garandeert Garantiefonds GGTO tijdens je verblijf jouw terugreis indien Let’s Travel, als gevolg van een faillissement, hier niet meer voor kan zorgdragen. Door Let’s Travel wordt voor deze garantiestelling een vast bedrag van € 7,50 per reiziger in rekening gebracht indien je een pakketreis boekt. Hiermee wordt het garantiefonds opgebouwd en onderhouden.

Let’s Travel is te vinden onder deelnemernummer 1726. 

Meer weten? Kijk dan op de website van Garantiefonds GGTO.

Heb ik een creditcard nodig?

Het is niet verplicht om een creditcard te hebben, maar het maakt reizen in Amerika en Canada wel een stuk makkelijker. Zo dien je bij het ophalen van de huurauto verplicht een creditcard te overhandigen op naam van de hoofdbestuurder voor de borg van de huurauto. Wil je dus een auto huren (wat wel handig is in zo’n enorm land, behalve bij bijvoorbeeld een citytrip New York) , dan raden wij sterk aan om een creditcard te nemen. Dat kan in sommige gevallen ook bij de bank waar je momenteel je lopende betaalrekeningen hebt en wist je dat zelfs de ANWB creditcards biedt? Ook bij de hotels zal er gevraagd worden om een creditcard voor de borg, het alternatief is de borg cash neerleggen. Let op: de borg is vaak symbolisch hoog, het gaat hierbij niet om enkele tientjes. Verder is een creditcard het meest gebruikte betaalmiddel voor o.a. boodschappen en etentjes. ‘Gemak’ is het keyword wat betreft een creditcard.

Heb ik een reis- en/of annuleringsverzekering nodig?

Wij raden je ten zeerste aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten. Veel zorgverzekeringen geven geen dekking voor medische kosten in Amerika en Canada en een reisverzekering doet dat doorgaans wel. Daarbij dekt een annuleringsverzekering de kosten voor als een reis onverhoopt niet kan doorgaan, mits de reden natuurlijk onder de annuleringsvoorwaarden valt. Ben je vooral bewust dat Amerika en Canada natuurlijk niet onder Europa vallen, lees dus de algemene voorwaarden van jouw reis- en annuleringsverzekering goed door. 

Heb ik inentingen nodig?

Voor een reis naar Amerika of Canada zijn op dit moment geen inentingen nodig. 

Is het gebruikelijk om een fooi te geven?

Het is gebruikelijk om een fooi te geven. De fooi is doorgaans geen extraatje maar maakt onderdeel uit van het salaris van de horecamedewerker. Een gemiddelde fooi van 15% is normaal. Geef je minder dan geef je dus eigenlijk aan dat de service niet goed was, geef je meer dan ben je uitermate tevreden over de service. Let op dat in sommige gevallen de fooi al automatisch verrekend wordt! Wij als nuchtere Nederlands zijn fooien van deze omvang niet gewend. Natuurlijk is niets verplicht.

Kan ik met mijn pinpas betalen in Amerika of Canada?

Het is mogelijk om met je pinpas te betalen, zorg er wel voor dat je je pinpas ingesteld hebt voor betalingen in het buitenland (buiten Europa). Houdt er daarnaast rekening mee dat er voor iedere transactie kosten in rekening worden gebracht door je eigen bank en soms ook door de partij waarbij de transactie plaatsvindt. Het kan dus verstandig zijn om enkele keren een net iets groter bedrag te pinnen en de dagelijkse dingen cash af te rekenen om tussentijdse transactiekosten te beperken. 

Mag ik mijn medicijnen meenemen op reis?

Wil jij je medicijnen meenemen op reis, zorg dan dat je een medicijnenpaspoort aanvraagt bij je apotheek. Voor het meenemen van opiaten en geneesmiddelen die onder de Opiumwet vallen gelden andere regels, neem hierover contact op met jouw apotheek. 

Kan ik mijn elektrische apparaten gebruiken op reis?

De meeste elektrische apparaten zijn gewoon te gebruiken. Houdt er wel rekening mee dat je een verloopstekker nodig hebt, deze kun je o.a. bij de ANWB (en zelfs bij winkels zoals de Action) of als je al in Amerika of Canada bent op het vliegveld of bij 1 van de bekende supermarkten kopen. 

Hoe kan ik gebruik maken van internet tijdens mijn reis?

Tegenwoordig is in de meeste hotels WiFi aanwezig. Verder beschikken de meeste grote koffietenten (Starbucks) en eetgelegenheden (de diverse fastfood ketens) over gratis WiFi. Geen onverwacht hoge kosten? Zorg ervoor dat je roaming uit staat!

Wanneer krijg ik de reisbescheiden?

Allereerst: gefeliciteerd! Jij gaat een waanzinnige reis tegemoet. Fijn dat we deze reis voor jou hebben mogen boeken. De reisbescheiden ontvang je 2 weken voor vertrek van ons. Je ontvangt de reisbescheiden zowel digitaal als hardcopy via de post. Waarom? Digitaal is natuurlijk handig voor als je daar in Amerika of Canada staat en wellicht even snel informatie nodig hebt zonder de reisbescheiden onder uit de koffer te halen. Via de post blijft ook voor onszelf een hoogtepunt: dat moment waarop onze envelop op de deurmat valt en daarmee de reminder dat de reis naar Amerika of Canada bijna écht gaat beginnen! 🙂 

Accommodaties

Wat is een standaard kamer (Run of House)?

Als er geen specifieke voorkeur is opgegeven of vermeldt boeken wij een standaard kamer (Run of House). Hier staan doorgaans 2 queensize bedden of 1 kingsize bed. Wij en het hotel weten vooraf niet de kamernummers, deze worden pas bij het inchecken bekend gemaakt. 

Liggen onze kamers naast elkaar?

Bij boeking zullen wij de kamers zoveel mogelijk op dezelfde achternaam boeken en aangeven dat er een voorkeur is voor kamers naast elkaar. Wij raden aan om dit bij het inchecken nogmaals kenbaar te maken. 

Moet ik een borg betalen?

De meeste hotels houden bij het inchecken een borg in op de creditcard voor eventuele incidentals. Doorgaans gaat dit om een bedrag van $25-$100 per kamer per nacht, wat weer vrij wordt gegeven na het uitchecken en er geen bijzonderheden zijn. In sommige gevallen maakt het hotel alleen een kopie van de creditcard maar houden ze geen borg vast. 

Waarom moet ik een resort/facility fee betalen?

Steeds meer hotels rekenen een resort/facility fee aan de gasten voor het gebruik van bepaalde diensten en faciliteiten zoals internet en het zwembad. Wij doen ons best om dit zoveel mogelijk in de reissom te verwerken maar dat kan niet altijd. Ook hebben hotels het recht om dit na boeking nog in te stellen, zonder ons hiervan op de hoogte te stellen. Het bedrag ligt doorgaans tussen de $5 en $50 (exclusief tax) per kamer per nacht. 

Wat zijn de parkeerkosten?

De parkeerkosten variëren per hotel maar liggen doorgaans tussen $15 en $45 (exclusief tax) per auto per dag. 

Is het ontbijt inbegrepen?

Wij boeken alle hotels op basis van logies, hier zit geen ontbijt bij inbegrepen. Het kan zijn dat er hotels zijn geboekt die hun gasten een gratis ontbijt aanbieden. Het is doorgaans een eenvoudig ontbijt. Dit is een service van het hotel en kan vooraf niet gegarandeerd worden. 

Kan ik preferenties of essenties aangeven?

Absoluut. Wij horen graag vooraf welke preferenties of essenties er zijn zodat wij hier rekening mee kunnen houden. Houd er rekening mee dat een preferentie kosteloos wordt doorgegeven en vooraf niet gegarandeerd kan worden. Zijn er essenties, dan zullen wij contact opnemen met het hotel om te zorgen dat deze essenties bevestigd worden. Houd er rekening mee dat er voor essenties extra kosten door een hotel in rekening gebracht kunnen worden of dat we moeten uitwijken naar een ander hotel indien een hotel de essenties niet kan bevestigen. Uiteraard zullen wij dan contact met je opnemen om de alternatieven te bespreken. 

Moet ik mijn reservering herbevestigen bij het hotel?

Het is niet nodig om de reservering te herbevestigen. Mocht blijken dat je na 10 uur aankomt bij een hotel dan zou je wel contact kunnen opnemen met hotel om ze hiervan op de hoogte te stellen. 

Vluchten

Hoeveel handbagage mag ik meenemen?

Dit is afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij maar doorgaans mag je 1 tas + 1 personal item (handtas/laptoptas) meenemen. Kijk op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij voor de actuele informatie of vraag het aan ons. 

Hoeveel ruimbagage mag ik meenemen?

Dit is afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij maar doorgaans mag je kosteloos 1 koffer van 23 kilo meenemen. Kijk op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij voor de actuele informatie of vraag het aan ons. 

Wat moet ik doen als mijn bagage kwijt of beschadigd is?

Is je bagage kwijt of beschadigd, ga dan direct naar de servicebalie van de luchtvaartmaatschappij op de luchthaven. Bij het inchecken ontvang je een label met een streepjescode, als bewijs dat je je koffer hebt ingeleverd bij de luchtvaartmaatschappij. Met de streepjescode kan de luchtvaartmaatschappij doorgaans je koffer traceren. Laat bij de servicebalie een P.I.R. (property irregularity report) opmaken. Hiermee doe je aangifte van de vermissing en geef je aan hoe je te bereiken bent en waar de bagage afgeleverd kan worden, indien deze alsnog met een latere vlucht aankomt. 

Het is belangrijk om een P.I.R. op te laten maken voordat je het vliegveld verlaat anders wordt het gezien dat je de bagage ontvangen hebt en kan de luchtvaartmaatschappij weinig doen.

Kunnen mijn vluchttijden nog veranderen?

Ja, vluchttijden kunnen veranderen. Houdt daarom altijd goed je vluchtschema in de gaten. 

Wat moet ik doen bij een overstap?

Dit is afhankelijk of je op de heen- of terugreis bent en waar de overstap is. 

Heenreis

Overstap in Europa

Bij een overstap in Europa wordt je bagage door gelabeld naar de eerste luchthaven waar je aankomt in Amerika of Canada. In de meeste gevallen is dit ook je eindbestemming. Je ziet je bagage dus pas in Amerika terug. Omdat je in eerste instantie binnen Europa hebt gevlogen en nu doorvliegt naar Amerika of Canada zal er een extra paspoortcontrole plaatsvinden. 

Overstap in Amerika of Canada

Heb je een overstap in Amerika of Canada nadat je uit Europa bent gekomen, dan vindt de douanecontrole plaats op de luchthaven waar je in Amerika of Canada aankomt. Hier moet je met je bagage langs de douane lopen. Ben je op doorreis dan kun je je bagage direct achter de controle weer afgeven en je reis vervolgen. 

Terugreis

Overstap in Europa

Omdat je hier Europa binnenkomt zal hier ook de douanecontrole plaatsvinden. Je bagage wordt direct door gelabeld naar de eindbestemming waar je ze pas weer terugziet. 

Overstap in Amerika of Canada

Bij een overstap in Amerika of Canada vindt de controle op de luchthaven plaats waar vandaan je vertrekt. Je kunt bij een overstap direct doorlopen naar de juiste terminal/gate en er zal normaal gesproken geen controle meer plaatsvinden. Je bagage wordt direct door gelabeld naar de eindbestemming waar je ze pas weer terugziet. 

Kan ik een stoelreservering maken?

Het is mogelijk om een stoelreservering te maken, echter is dit tegenwoordig steeds vaker tegen betaling. De prijs hiervan ligt tussen de $25-$100 per stoel. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. 

Moet ik mijn koffer op slot doen?

Heb je een TSA slot op je koffer of heb je een kofferriem met TSA slot, dan kun je deze op slot doen. De douane heeft een loper waarmee zij TSA sloten kunnen openen. Doe je je koffer op slot en heb je geen TSA slot dan heeft de douane het recht om je koffer open te breken. De kosten voor een nieuwe koffer zijn dan voor jezelf. Doe dus alleen je koffer op slot als je een TSA slot hebt. 

Wat moet ik doen bij vertraging?

Neem bij vertraging contact op met de luchtvaartmaatschappij, zij zullen alternatieve vluchten regelen naar de eindbestemming. 

Huurauto

Heb ik een internationaal rijbewijs nodig?

Een internationaal rijbewijs is niet verplicht, maar bij eventuele calamiteiten is het handig dat je een internationaal rijbewijs kunt overhandigen in plaats van je gewone rijbewijs. Houdt er wel rekening mee dat je ten alle tijden je officiële rijbewijs meeneemt. Een international rijbewijs geldt namelijk niet als alternatief. 

Wat is de minimum leeftijd om een auto te mogen huren?

De minimumleeftijd om een auto te huren is 21 jaar. Houd er wel rekening mee dat er een underage toeslag geldt voor jonge bestuurders tussen de 21 en 25 jaar. Verder dien je minimaal een jaar in het bezit te zijn van je rijbewijs. 

Waarom heb ik een creditcard nodig om een auto te kunnen huren?

De verhuurder zal bij het ophalen van de huurauto vragen om een creditcard op naam van de hoofdbestuurder om de borg op in te houden en voor eventuele extra’s die ter plaatsen worden afgesloten. Het is dus noodzakelijk dat de hoofdbestuurder in het bezit is van een creditcard. 

Moet ik borg betalen?

Ja, de verhuurder zal in borg in houden op de creditcard van de hoofdbestuurder. De hoogte hiervan varieert per locatie en type huurauto. 

Heeft de auto een navigatiesysteem?

De huurauto’s beschikken niet standaard over een navigatiesysteem. Deze kun je bij de verhuurder huren. Eventueel zou je natuurlijk ook je eigen navigatiesysteem kunnen meenemen als deze over de kaarten van Amerika beschikt. 

Wat zijn one-way kosten?

Als je de huurauto inlevert op een andere locatie dan waar deze is opgehaald dan kan de verhuurder one-way kosten in rekening brengen. Mocht dit het geval zijn, dan zullen wij de hoogte hiervan in de offerte vermelden. 

Reisdocumenten

Heb ik een visum nodig?

Ga je op reis naar Amerika en is het verblijf korter dan 90 dagen dan dien je een ESTA aan te vragen. Het ESTA kun je aanvragen via https://esta.cbp.dhs.gov/, dit is de officiële website. Voor iedere reiziger dient er een ESTA aangevraagd te worden. 

Ga je op reis naar Canada en is het verblijf korter dan 6 maanden dan die je een eTA aan te vragen. Het eTA kun je aanvragen via https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/visit-canada/eta/apply.html, dit is de officiële website. Voor iedere reiziger dient er een eTA aangevraagd te worden. 

Hoe vraag ik een ESTA aan?

Het ESTA kun je aanvragen via https://esta.cbp.dhs.gov/, dit is de officiële website. Voor iedere reiziger dient er een ESTA aangevraagd te worden. 

Hoe vraag ik een eTA aan?

Het eTA kun je aanvragen via https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/visit-canada/eta/apply.html, dit is de officiële website. Voor iedere reiziger dient er een eTA aangevraagd te worden. 

Wat moet ik doen als mijn ESTA/eTA niet is goedgekeurd?

In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat het ESTA/eTA niet wordt goedgekeurd. Neem in dat geval contact op met het Amerikaanse of Canadese consulaat. Zij zullen je dan verder helpen. 

Hoe lang moet mijn paspoort geldig zijn?

Je paspoort dient in ieder geval tot en met de dag van thuiskomst geldig te zijn, maar wij raden aan om de geldigheid van je paspoort iets ruimer te nemen in het geval van onvoorziene omstandigheden. 

Wij gebruiken cookies om jou de beste ervaring te geven op onze website. Meer informatie kun je vinden op cookie instellingen.
OKCookie Instellingen

Cookiebeleid

  • Analytische cookies

Analytische cookies

Wij gebruiken Google Analytics om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers onze website gebruiken. Google heeft geen toestemming om deze informatie te gebruiken voor andere Google diensten. De informatie die Google verzamelt wordt volledig geanonimiseerd.

_gat Google Wordt 1 dag opgeslagen
_gid Google Wordt 1 jaar opgeslagen
_ga Google Wordt 2 jaar opgeslagen