Een reis naar Amerika of Canada maak je niet iedere week, wij kunnen ons dus goed voorstellen dat jij diverse vragen hebt voorafgaand (of zelfs tijdens) de reis. Onderstaand hebben wij de meest voorkomende vragen van onze klanten gebundeld, zodat jij deze op je gemak kunt doornemen. Staat jouw vraag er niet bij? Wist je dat wij zeven dagen per week bereikbaar zijn? Zelfs in de weekenden zijn wij per mail en WhatsApp bereikbaar. Stel dus vooral je vraag! Liever 10 vragen te veel, dan 1 vraag te weinig..
Let’s Travel is aangesloten bij Garantiefonds GGTO.
Garantiefonds GGTO staat er voor garant dat je het reeds betaalde deel van jouw reissom terugkrijgt indien Let’s Travel failliet zou gaan. Dit kan zijn vóór je vertrek maar ook tijdens je verblijf op locatie. Bovendien garandeert Garantiefonds GGTO tijdens je verblijf jouw terugreis indien Let’s Travel, als gevolg van een faillissement, hier niet meer voor kan zorgdragen. Door Let’s Travel wordt voor deze garantiestelling een vast bedrag van € 7,50 per reiziger in rekening gebracht indien je een pakketreis boekt. Hiermee wordt het garantiefonds opgebouwd en onderhouden.
Let’s Travel is te vinden onder deelnemernummer 1726.
Meer weten? Kijk dan op de website van Garantiefonds GGTO.
Reis je naar Amerika of Canada dan kun je eigenlijk niet zonder creditcard. Waar wij in Europa bijna overal met de pinpas kunnen betalen, kun je in Amerika en Canada juist bijna overal met de creditcard betalen en is de pinpas een stuk minder geaccepteerd. Zelfs je kop koffie reken je af met de creditcard.
Heb je een huurauto tijdens de reis dan is het van belang dat de hoofdbestuurder een creditcard heeft op zijn/haar naam anders zal de verhuurder de auto niet meegeven.
Verder zullen de hotels bij het inchecken vragen om een creditcard waarop zij borg kunnen reserveren en eventuele resort fees en/of parkeerkosten kunnen afschrijven. In het ontvangen reisvoorstel staat op de laatste pagina(‘s) de bij ons op dat moment bekende resort fees en/of parkeerkosten die ter plaatse nog betaald dienen te worden.
Aangezien het vaak enkele werkdagen kan duren voordat de borg weer verdwijnt van een creditcard (en in sommige gevallen bij pas bij de maandelijkse afschrijving) is het aan te raden om ruim voldoende limiet te hebben op de creditcard (of met twee creditcards te reizen).
Verder is het handig om de pincode van je creditcard te onthouden/ergens te noteren. Hier kan soms om gevraagd worden ter verificatie.
Wij raden je ten zeerste aan om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten. Veel zorgverzekeringen geven geen dekking voor medische kosten in Amerika en Canada en een reisverzekering doet dat doorgaans wel. Daarbij dekt een annuleringsverzekering de kosten voor als een reis onverhoopt niet kan doorgaan, mits de reden natuurlijk onder de annuleringsvoorwaarden valt. Ben je vooral bewust dat Amerika en Canada natuurlijk niet onder Europa vallen, lees dus de algemene voorwaarden van jouw reis- en annuleringsverzekering goed door.
Voor een reis naar zowel Amerika als Canada zijn op dit moment geen inentingen nodig.
Het is gebruikelijk om een fooi te geven. De fooi is doorgaans geen extraatje maar maakt onderdeel uit van het salaris van de horecamedewerker. Een gemiddelde fooi van 15% is normaal. Geef je minder dan geef je dus eigenlijk aan dat de service niet goed was, geef je meer dan ben je uitermate tevreden over de service. Let op dat in sommige gevallen de fooi al automatisch verrekend wordt! Wij als nuchtere Nederlands zijn fooien van deze omvang niet gewend. Natuurlijk is niets verplicht.
Het is op sommige plaatsen mogelijk om met je pinpas te betalen, maar het aantal plaatsen wat een pinpas accepteert is klein. Zorg er wel voor dat je je pinpas ingesteld hebt voor betalingen in het buitenland (buiten Europa). Houdt er daarnaast rekening mee dat er voor iedere transactie kosten in rekening worden gebracht door je eigen bank en soms ook door de partij waarbij de transactie plaatsvindt. Het kan dus verstandig zijn om enkele keren een net iets groter bedrag te pinnen en de dagelijkse dingen cash af te rekenen om tussentijdse transactiekosten te beperken.
Een creditcard is een handiger betaalmiddel tijdens je reis. Deze wordt bijna overal wel geaccepteerd en is het meest gebruikte betaalmiddel.
Wil jij je medicijnen meenemen op reis, zorg dan dat je een medicijnenpaspoort aanvraagt bij je apotheek. Voor het meenemen van opiaten en geneesmiddelen die onder de Opiumwet vallen gelden andere regels, neem hierover contact op met jouw apotheek.
De meeste elektrische apparaten zijn gewoon te gebruiken. Houdt er wel rekening mee dat je een verloopstekker nodig hebt, deze kun je o.a. bij de ANWB (en zelfs bij winkels zoals de Action) of als je al in Amerika of Canada bent op het vliegveld of bij 1 van de bekende supermarkten kopen.
Tegenwoordig is in de meeste hotels WiFi aanwezig. Verder beschikken de meeste grote koffietenten (Starbucks) en eetgelegenheden (de diverse fastfood ketens) over gratis WiFi. Geen onverwacht hoge kosten? Zorg ervoor dat je roaming uit staat!
Allereerst: gefeliciteerd! Jij gaat een waanzinnige reis tegemoet. Fijn dat we deze reis voor jou hebben mogen boeken. De reisbescheiden ontvang je 2 weken voor vertrek van ons. Je ontvangt de reisbescheiden zowel digitaal als hardcopy via de post. Waarom? Digitaal is natuurlijk handig voor als je daar in Amerika of Canada staat en wellicht even snel informatie nodig hebt zonder de reisbescheiden onder uit de koffer te halen. Via de post blijft ook voor onszelf een hoogtepunt: dat moment waarop onze envelop op de deurmat valt en daarmee de reminder dat de reis naar Amerika of Canada bijna écht gaat beginnen! 🙂
Ja, als je reist met een kind jonger dan 18 jaar. Meer informatie is te vinden op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reizen-met-kinderen/vraag-en-antwoord/heb-ik-toestemming-nodig-om-alleen-met-mijn-kind-te-reizen.
Als er geen specifieke voorkeur is opgegeven of vermeldt boeken wij een standaard kamer (Run of House). Hier staan doorgaans 2 queensize bedden of 1 kingsize bed. Wij en het hotel weten vooraf niet de kamernummers, deze worden pas bij het inchecken bekend gemaakt.
De meeste hotels houden bij het inchecken een borg in op de creditcard voor eventuele incidentals. Doorgaans gaat dit om een bedrag van $25-$100 per kamer per nacht, wat weer vrij wordt gegeven na het uitchecken en er geen bijzonderheden zijn. In sommige gevallen maakt het hotel alleen een kopie van de creditcard maar houden ze geen borg vast.
Steeds meer hotels rekenen een resort/facility fee aan de gasten voor het gebruik van bepaalde diensten en faciliteiten zoals internet en het zwembad. De hoogte van deze kosten vermelden wij in onze voorstellen. Ook hebben hotels het recht om dit na boeking nog in te stellen, zonder ons hiervan op de hoogte te stellen. Het bedrag ligt doorgaans tussen de $5 en $50 (exclusief tax) per kamer per nacht.
De parkeerkosten variëren per hotel maar liggen doorgaans tussen $15 en $45 (exclusief tax) per auto per dag. De hoogte hiervan vermelden wij in onze voorstellen. Hotels hebben het recht om dit na boeking nog in te stellen, zonder ons hiervan op de hoogte te stellen.
Wij boeken alle hotels op basis van logies, hier zit geen ontbijt bij inbegrepen. Het kan zijn dat er hotels zijn geboekt die hun gasten een gratis ontbijt aanbieden. Het is doorgaans een eenvoudig ontbijt. Dit is een service van het hotel en kan vooraf niet gegarandeerd worden.
Absoluut. Wij horen graag vooraf welke preferenties of essenties er zijn zodat wij hier rekening mee kunnen houden. Houd er rekening mee dat een preferentie kosteloos wordt doorgegeven en vooraf niet gegarandeerd kan worden. Zijn er essenties, dan zullen wij contact opnemen met het hotel om te zorgen dat deze essenties bevestigd worden. Houd er rekening mee dat er voor essenties extra kosten door een hotel in rekening gebracht kunnen worden of dat we moeten uitwijken naar een ander hotel indien een hotel de essenties niet kan bevestigen. Uiteraard zullen wij dan contact met je opnemen om de alternatieven te bespreken.
Wij kunnen het ons goed voorstellen dat het fijn is om kamers naast elkaar te hebben. Graag horen wij dit vooraf zodat wij dit bij het reserveren van de kamers gelijk als preferentie aan het hotel kunnen doorgeven. Uiteindelijk bepaalt het hotel welke kamers jullie krijgen. Hierdoor kunnen wij vooraf niet garanderen dat de kamers naast elkaar zullen liggen. Wij raden aan om dit bij het inchecken nogmaals kenbaar te maken.
Het is niet nodig om de reservering te herbevestigen. Mocht blijken dat je na 22 uur aankomt bij een hotel dan zou je wel contact kunnen opnemen met hotel om ze hiervan op de hoogte te stellen. Doe je dit niet dan bestaat er de kans dat het hotel de kamer annuleert, zonder teruggave van kosten.
Dit is afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij maar doorgaans mag je 1 tas + 1 personal item (handtas/laptoptas) meenemen. Kijk op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij voor de actuele informatie of vraag het aan ons.
Dit is afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij maar doorgaans mag je kosteloos 1 koffer van 23 kilo meenemen. Kijk op de website van de betreffende luchtvaartmaatschappij voor de actuele informatie of vraag het aan ons.
De regels voor bagage verschillen per luchtvaartmaatschappij verschillen en we raden aan ten alle tijden op de website van de betreffende luchtvaart te kijken voor de actuele informatie. Onderstaand kan als richtlijn aangehouden worden:
Is je bagage kwijt of beschadigd, ga dan direct naar de servicebalie van de luchtvaartmaatschappij op de luchthaven. Bij het inchecken ontvang je een label met een streepjescode, als bewijs dat je je koffer hebt ingeleverd bij de luchtvaartmaatschappij. Met de streepjescode kan de luchtvaartmaatschappij doorgaans je koffer traceren. Laat bij de servicebalie een P.I.R. (property irregularity report) opmaken. Hiermee doe je aangifte van de vermissing en geef je aan hoe je te bereiken bent en waar de bagage afgeleverd kan worden, indien deze alsnog met een latere vlucht aankomt.
Het is belangrijk om een P.I.R. op te laten maken voordat je het vliegveld verlaat anders wordt het gezien dat je de bagage ontvangen hebt en kan de luchtvaartmaatschappij weinig doen.
Ja, vluchttijden kunnen veranderen. Houdt daarom altijd goed je vluchtschema in de gaten.
Dit is afhankelijk of je op de heen- of terugreis bent en waar de overstap is.
Heenreis
Overstap in Europa
Bij een overstap in Europa wordt je bagage door gelabeld naar de eerste luchthaven waar je aankomt in Amerika of Canada. In de meeste gevallen is dit ook je eindbestemming. Je ziet je bagage dus pas in Amerika terug. Omdat je in eerste instantie binnen Europa hebt gevlogen en nu doorvliegt naar Amerika of Canada zal er een extra paspoortcontrole plaatsvinden.
Overstap in Amerika of Canada
Heb je een overstap in Amerika of Canada nadat je uit Europa bent gekomen, dan vindt de douanecontrole plaats op de luchthaven waar je in Amerika of Canada aankomt. Hier moet je met je bagage langs de douane lopen. Ben je op doorreis dan kun je je bagage direct achter de controle weer afgeven en je reis vervolgen.
Terugreis
Overstap in Europa
Omdat je hier Europa binnenkomt zal hier ook de douanecontrole plaatsvinden. Je bagage wordt direct door gelabeld naar de eindbestemming waar je ze pas weer terugziet.
Overstap in Amerika of Canada
Bij een overstap in Amerika of Canada vindt de controle op de luchthaven plaats waar vandaan je vertrekt. Je kunt bij een overstap direct doorlopen naar de juiste terminal/gate en er zal normaal gesproken geen controle meer plaatsvinden. Je bagage wordt direct door gelabeld naar de eindbestemming waar je ze pas weer terugziet.
Het is mogelijk om een stoelreservering te maken, echter is dit tegenwoordig steeds vaker tegen betaling. De prijs hiervan ligt tussen de $25-$100 per stoel. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Heb je een TSA slot op je koffer of heb je een kofferriem met TSA slot, dan kun je deze op slot doen. De douane heeft een loper waarmee zij TSA sloten kunnen openen. Doe je je koffer op slot en heb je geen TSA slot dan heeft de douane het recht om je koffer open te breken. De kosten voor een nieuwe koffer zijn dan voor jezelf. Doe dus alleen je koffer op slot als je een TSA slot hebt.
Neem bij vertraging contact op met de luchtvaartmaatschappij, zij zullen alternatieve vluchten regelen naar de eindbestemming.
De huurauto’s beschikken over het maximale verzekeringspakket wat wij kunnen aanbieden inclusief schade- en diefstal verzekering zonder eigen risico. Ter plaatse is het vaak nog mogelijk om aanvullende optionele verzekeringen af te sluiten, bijvoorbeeld een persoonlijke inzittendenverzekering (mocht je dit willen dan is het aan te raden om eerst na vraag te doen bij je huidige verzekeraar in hoeverre je hier al voor verzekerd bent) en Premium Roadside Assistance Service (PERS). Deze verzekeringen zijn niet verplicht en wil je deze niet dan dan moeten deze ook niet op het contract staan wat je ter plaatse tekent.
Een internationaal rijbewijs is niet verplicht, maar bij eventuele calamiteiten is het handig dat je een internationaal rijbewijs kunt overhandigen in plaats van je gewone rijbewijs. Houdt er wel rekening mee dat je ten alle tijden je officiële rijbewijs meeneemt. Een international rijbewijs geldt namelijk niet als alternatief.
De minimumleeftijd om een auto te huren is 21 jaar. Houd er wel rekening mee dat er een underage toeslag geldt voor jonge bestuurders tussen de 21 en 25 jaar. Verder dien je minimaal een jaar in het bezit te zijn van je rijbewijs.
De verhuurder zal bij het ophalen van de huurauto vragen om een creditcard op naam van de hoofdbestuurder om de borg op in te houden en voor eventuele extra’s die ter plaatsen worden afgesloten. Het is dus noodzakelijk dat de hoofdbestuurder in het bezit is van een creditcard.
Ja, de verhuurder zal in borg in houden op de creditcard van de hoofdbestuurder. De hoogte hiervan varieert per locatie en type huurauto.
Let op dat de bagageruimte van de huurauto beperkt kan zijn. Of bagage gaat passen in een huurauto hangt af van de bagage die meegenomen wordt en de auto die jullie meekrijgen (wat pas bij het ophalen bekend wordt gemaakt). Vermijd als het kan harde koffers, want die zijn lastiger in de auto te plaatsen dan tassen. Grotere huurauto’s kunnen een extra zitrij hebben, maar dit gaat ten koste van bagageruimte. Als je ter plekke merkt dat de bagage niet past, zijn de kosten voor een grotere auto voor eigen rekening. Overweeg daarom reistassen, die makkelijker in te passen zijn en verrassingen voorkomen bij het ophalen van het voertuig.
De huurauto’s beschikken niet standaard over een navigatiesysteem. Deze kun je bij de verhuurder huren. Eventueel zou je natuurlijk ook je eigen navigatiesysteem kunnen meenemen als deze over de kaarten van Amerika beschikt.
Als je de huurauto inlevert op een andere locatie dan waar deze is opgehaald dan kan de verhuurder one-way kosten in rekening brengen. Mocht dit het geval zijn, dan zullen wij de hoogte hiervan in de offerte vermelden.
De medewerkers van de autoverhuurders in Amerika en Canada verdienen een minimaal salaris en krijgen commissie over de extra’s die ze weten te verkopen. Sommige medewerkers zijn dan ook erg fanatiek in hun poging tot bijverkoop. Wil je geen extra’s, dan dienen deze ook niet op het contract te staan. Controleer in dat geval altijd of de totale som $0 betreft (tenzij er sprake is van one way kosten of een underage pakket, deze dienen nog wel ter plaatste betaald te worden).
Ga je op reis naar Amerika en is het verblijf korter dan 90 dagen dan dien je een ESTA aan te vragen. Het ESTA kun je aanvragen via https://esta.cbp.dhs.gov/, dit is de officiële website. Voor iedere reiziger dient er een ESTA aangevraagd te worden. Ook als je via Amerika bent op doorreis bent naar een ander land dien je een ESTA aan te vragen.
Ga je langer dan 90 dagen naar Amerika dan dien je een visum aan te vragen. Ook dien je in de volgende situaties een visum aan te vragen:
Ga je op reis naar Canada en is het verblijf korter dan 6 maanden dan die je een eTA aan te vragen. Het eTA kun je aanvragen via https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/visit-canada/eta/apply.html, dit is de officiële website. Voor iedere reiziger dient er een eTA aangevraagd te worden. Ook als je op doorreis bent via Canada naar een ander land dien je een eTA aan te vragen.
Ga je naar Amerika en/of Canada en heb je een overstap in het Verenigd Koninkrijk dan dien je een ETA aan te vragen. Dit geldt voor reizen met vertrek vanaf 2 april 2025. Het ETA kun je aanvragen via https://www.gov.uk/guidance/apply-for-an-electronic-travel-authorisation-eta, dit is de officiële website. Voor iedere reiziger dient er een ETA aangevraagd te worden.
Ga je op reis naar Curaçao dan dien je een Digital Immigration Card vooraf in te vullen via https://dicardcuracao.com/portal.
Het ESTA kun je aanvragen via https://esta.cbp.dhs.gov/ of via de app in de App Store. Voor iedere reiziger dient er een ESTA aangevraagd te worden.
Het eTA kun je aanvragen via https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/visit-canada/eta/apply.html, dit is de officiële website. Voor iedere reiziger dient er een eTA aangevraagd te worden.
Ga je naar Amerika en/of Canada en heb je een overstap in het Verenigd Koninkrijk dan dien je een ETA aan te vragen. Dit geldt voor reizen met vertrek vanaf 2 april 2025. Het ETA kun je aanvragen via https://www.gov.uk/guidance/apply-for-an-electronic-travel-authorisation-eta, dit is de officiële website. Voor iedere reiziger dient er een ETA aangevraagd te worden.
In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat het ESTA/eTA/ETA niet wordt goedgekeurd. Neem in dat geval contact op met het betreffende consulaat. Zij zullen je dan verder helpen.
Je paspoort dient in ieder geval tot en met de dag van thuiskomst geldig te zijn voor reizen naar Amerika en Canada, maar wij raden aan om de geldigheid van je paspoort iets ruimer te nemen in het geval van onvoorziene omstandigheden.
Reis je naar de Bahamas dan dient je paspoort minimaal 6 maanden geldig te zijn.